mardi 11 septembre 2018

Exercice grammatical; grammaticale oefening : le présent, l'indicatif présent; de o.t.t. (de onvoltooid tegenwoordige tijd), het presens / néerlandais; Nederlands

  • Texte à compléter : 'De kinderen komen terug van school' / Invultekst : 'De kinderen komen terug van school'
  • Exercice contextualisé / Oefening in context
  • Grammaire de base / Basisgrammatica
  • Emploi de l'indicatif présent / Gebruik van de o.t.t. (onvoltooid tegenwoordige tijd), gebruik van het presens
---------------
Exercice contextualisé : complète avec la bonne forme verbale.
Oefening in context : vul de juiste werkwoordsvorm in.
Klik op de afbeelding om die te vergroten! / Of klik rechts op de afbeelding om die in een nieuw venster open te doen!
Cliquez sur l'illustration pour l'agrandir! / Ou cliquez droit sur l'illustration pour l'ouvrir dans une nouvelle fenêtre!
Woordenschat 
vanmorgen : ce matin
niet beter en niet slechter dan anders : ni plus ni moins que d'habitude
Ik heb een honger als een paard : J'ai une faim de loup
meteen = dadelijk : tout de suite, immédiatement
Wat een vragen ! : Que de questions !
een half uur : une demi-heure
---------------
SOLUTIONS / OPLOSSINGEN
De kinderen komen terug van school

De kinderen komen binnen en roepen : Dag moeder !
Moeder : Hallo kinderen ! Hoe was het op school vanmorgen ?
Els : O, niet beter en niet slechter dan anders ...
Jan : Vier lessen op één morgen, dat is me drie te veel !
Moeder : Zo ! Dat vind ik niet flink van je, hoor ...
Piet : Hoe laat eten we, moeder ? Ik heb een honger als een paard.
Moeder : Ja, jullie werken hard en moeten dus veel eten.
Jan : Ik heb ook honger. Gaan we meteen aan tafel, moeder ? 
Els : Staat het eten al klaar ? Kan ik even helpen ?
Piet : Kunnen we niet dadelijk eten ? Ik heb zo'n honger.
Moeder : Alsjeblieft, kinderen ! Wat een vragen ! We moeten nog even op vader wachten.
Jan : Waar blijft vader ? Het wordt laat : het is al een paar minuten over half een.
Moeder : Jullie moeten nog en klein half uur wachten ...
Invultekst : 'De kinderen komen terug van school' - format PDF
Doctissimo : document 'De kinderen komen terug van school' - format JPEG
Pinterest : document 'De kinderen komen terug van school' - format JPEG

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire