lundi 16 octobre 2017

Exercice de grammaire : de o.v.t. (onvoltooid verleden tijd), het imperfectum, het preteritum; l'imparfait, le prétérit / sterke en onregelmatige werkwoorden; verbes forts et irréguliers / Nederlands; néerlandais

  • Exercice de grammaire en contexte / Grammaticale oefening in context
  • Grammaire néerlandaise / Nederlandse grammatica, Nederlandse spraakkunst
  • L'imparfait, le prétérit / de o.v.t. (onvoltooid verleden tijd), het imperfectum, het preteritum
  • Verbes forts ou irréguliers / Sterke of onregelmatige werkwoorden (irreguliere verba)
  • Formes verbales au singulier / Werkwoordsvormen in het enkelvoud (de singularis)
  • Lien vers liste de verbes irréguliers / Link naar lijst met onregelmatige werkwoorden :  http://docnederlands.skynetblogs.be/tag/sterke+of+onregelmatige+werkwoorden
---------------
Poster : Hollande, paradis des jeunes
---------------
EXERCICE GRAMMATICAL sur l'imparfait (ou le prétérit)  
GRAMMATICA-OEFENING over de o.v.t. (de onvoltooid verleden tijd of het imperfectum of het preteritum)

----------------

Document 'Schrijf de tekst in de o.v.t.' en format JPG disponible sur Pinterest https://www.pinterest.fr/pin/319051954843774653/



OPLOSSINGEN / SOLUTIONS
Ik had vakantie. Ik keek naar de lucht. Ja, de zon scheen. Ik deed de deur open en ging naar buiten. Ik riep mijn hond Pim : die lag voor de tuindeur. Pim dacht niet lang na; hij liep met me mee tot aan de grens van het dorp. Er viel een zware regen. Het was veel te slecht weer om buiten te lopen. Ik ging weer naar huis. Ik dronk een glas melk en at twee boterhammen. Wat moest ik de hele dag beginnen? Ik begon aan een derde boterham. Ik hielp mijn moeder een beetje. Ik zocht mijn boeken. 's Middags liet ik mijn boeken liggen en sliep een uur of twee. 

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire